Mijn nieuwerwetse stage bij SPEYK! MBO-er vertelt..

Mijn naam is Nicole Bomhof. In februari heb ik de opleiding Commercieel Medewerker MBO-niveau 3 afgerond en vervolgens ben ik met frisse moed de opleiding Junior Accountmanager MBO-niveau 4 gestart.

Hoe kwam ik bij SPEYK terecht? In april sprak ik Jessica Rentenaar (Marketing Manager bij SPEYK) over eventuele leerbedrijven voor mijn stage. Zij vertelde over haar werk en het bedrijf. Eerlijk gezegd, kende ik SPEYK Nieuwerwetse ICT niet. Thuis heb ik meteen gekeken op de website. Het sprak me erg aan vanwege de branche en de uitstraling van het bedrijf. Energiek en professioneel.

De branche. Bij mijn vorige opleiding heb ik stage gelopen bij een e-commerce bedrijf en een reclamebureau. ICT is dus helemaal nieuw voor mij. Privé maak ik natuurlijk al gebruik van ICT en ik zie nu ook de overeenkomsten met het zakelijk gebruik van ICT. Door mijn smartphone en de connectie tot het internet kan ik overal beschikken over mijn informatie en wanneer ik wil. SPEYK wil hetzelfde voor haar klanten: Een netwerk dat altijd beschikbaar is en waar mensen veilig op kunnen werken. Bij mijn vorige stages merkte dat ik beperkt was in het leren en mezelf te ontwikkelen. SPEYK gaf mij aan een goede indruk te willen geven van hoe mijn toekomstige beroep eruit ziet in de praktijk. Dus de keuze was snel gemaakt!

Verwachtingen. Mijn verwachtingen kwamen uit. In de afgelopen weken heb ik ontzettend veel geleerd bij SPEYK. Patrick Rikken (van de afdeling Sales-Binnendienst) had 4 dagen om mij in te werken om vervolgens op vakantie te gaan. Ik heb taken van hem over kunnen nemen en kunnen proeven van het vak. In deze week heb ik het CRM-programma leren kennen waar SPEYK mee werkt, offertes aan leren maken en heb ik deze ook daadwerkelijk verstuurd.

In de praktijk. Een paar dagen later ben ik met Marien de Wilde (Accountmanager Connectivity & Voice) naar een kennismakingsgesprek bij een prospect geweest. Het was mijn eerste officiële gesprek en ik vond het ontzettend boeiend en interessant. Wat opvallend was, dat luisteren nog belangrijker is dan ik al dacht. Een passende quote: ‘Je hebt 2 oren en 1 mond, gebruik ze tijdens het verkoopgesprek ook in die verhouding’. Na het kennismakingsgesprek zijn we naar de KPN Business Dag gegaan om workshops te volgen. Daarna heb ik veel verschillende opdrachten mogen uitvoeren voor de afdeling Marketing. Wat me overigens ook goed afging en erg leerzaam was.

Schoolopdrachten. Voor de opleiding Junior Accountmanager maak ik verschillende opdrachten bij het leerbedrijf. Deze opdrachten zijn onder anderen: Interne- en Externe analyse (SWOT), non-conversieonderzoek, verkoopplan en een accountplan. Doordat ik nu theorie en praktijk samen zie, krijg ik een goed beeld van de functie waar ik voor leer.

De collega’s. SPEYK heeft een ontzettend leuk team. Het zijn allemaal verschillende mensen en dat maakt het juist zo mooi. Verschillende karakters maken één geheel. Wat ik fijn vind, is dat ze mij een kans geven, ook al heb ik geen ervaring in deze branche. Zij geven mij de kans om te leren en mezelf te ontwikkelen. En zo’n leerbedrijf zocht ik. SPEYK is elke dag in beweging. Met elke dag nieuwe kansen!

Auteur: Nicole Bomhof, stagiaire bij SPEYK.