Mijn stage bij Speyk: Anass

Ik moest vanuit school op zoek naar een stage en kwam bij SPEYK uit via Social Media. Ik stuurde een e-mail met motivatie en kreeg een uitnodiging voor een gesprek met Jessica Blijleven op het kantoor van SPEYK in Veenendaal. Mij werd verteld wat ik kon verwachten van de stage. Ik zou een grote rol gaan spelen in de implementatie van een nieuwe marketing automation tool: Hubspot, en dan met name in data verrijking en checks. Ook werd mij gevraagd waarom ik hier stage zou willen lopen en wat mij anders maakte van de rest, waarop ik antwoordde: ‘’Mijn ambitie is de markt zo goed te leren kennen, zodat ik precies kan inspelen op haar behoeftes en ik zo succesvol kan zijn in hetgeen ik bied’’. Precies iets wat ik gemeen met haar had!

Voorafgaand wist ik niet wat ik kon verwachten van SPEYK. Ik had de website wel al bestudeerd en opgezocht wat een ICT bedrijf levert en doet. Ik liet het maar op me afkomen. De begeleiding van Jonie en Jessica, mijn praktijkbegeleiders, heeft mij veel geholpen in het duidelijk krijgen van wat een ICT bedrijf precies doet en hoe zij omgaat met de verschillende markten, waar zij de focus op hebben: Onderwijs, MKB en food.

In de praktijk leer je meer

Op school heb ik de afgelopen maanden veel geleerd over wat het vak Marketing inhoudt. Ik heb veel kennis opgedaan en heb analyses gemaakt van verschillende branches en hoe de marketing hierop wordt toegepast. Toen ik hier eenmaal opdrachten moest gaan maken was ik blij dat ik opgelet had in de marketing lessen, veel dingen kwamen me namelijk bekend voor en dat is eenvoudiger werken. Op die manier ben ik ook voorbereid op mijn stageperiode bij SPEYK.  Toch heb ik het gevoel dat ik iets meer heb opgepikt van marketing stage bij SPEYK zijn dan als student op school. In de praktijk je kennis toepassen, dat is lastiger op school, je staat er dan iets meer alleen voor dan normaal gesproken.

Gevoel bij SPEYK

Het viel me al gelijk op toen ik hierbinnen kwam: Vintage. Heerlijk afgestemd op de huisstijl van SPEYK. Ik vind SPEYK hierdoor persoonlijk heel erg opvallen tussen al hen concurrenten en zij hebben zeker een streepje voor qua imago voor mij! Ook als medewerker kan ik me zo voorstellen dat het leuk werken is hier.

Mijn werkzaamheden

Tijdens deze periode heb ik onder anderen gewerkt met programma’s als Autotask (CRM/ticketing systeem), Hubspot (Marketing Automation) voor leadnurturing; automatisering van marketing. Ik heb ook gebruik gemaakt van veel Microsoft Office producten als Excel, Word en SharePoint. Met behulp van deze middelen heb ik mijn artikelen kunnen schrijven en heb ik data bij kunnen houden. Ik heb mijzelf sterk verbeterd in het schrijven van artikelen en ik heb geleerd hoe ik met de diverse reeds genoemde programma’s aan de slag kan gaan en welk voordeel ik hiervan krijg. Iets wat later in de toekomst zeker van pas gaat komen! Het leukste en vooral interessantste wat ik bij SPEYK heb gedaan, was voor mij gastheer zijn bij een ICT Security event om daar echt te communiceren met de klanten en echt proeven hoe het is op zo’n event. Dit was ook nog eens in een datacenter, wat natuurlijk ook leuk is om te zien.

Welke rol speelt technologie in mijn leven?

Technologie vanuit een student zijn perspectief, dat is iets waarmee ik, Anass Oalhaj, al jaren mee te maken heb. Ik ben 18, studeer aan het RijnIJssel (1e jaar) in Arnhem en buiten dat sport ik graag en heb ik een bijbaantje bij de Albert Heijn. Ik reis ook ontzettend veel doordeweeks aangezien ik in Veenendaal woon en veel vrienden buiten Veenendaal wonen:  Best een druk leventje dus!

Als ik erover nadenk kan ik mij geen leven voorstellen zonder bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon en mijn laptop. Van contacten onderhouden tot aan opdrachten maken voor school: Technologie is tegenwoordig alles voor de ‘’normale’’ student. Vroeger was het bijvoorbeeld heel normaal om een brief te schrijven aan je vrienden of bij elkaar langs de deur te gaan, tegenwoordig denk ik er niet bij na en open ik gelijk één van mijn vele Social media platforms zoals WhatsApp, Facebook en Instagram. Zonder de hedendaagse technologie zou ik vele contacten, die ik heb gemaakt met mensen, niet gehad hebben. Met de technologie die er nu is heb je veel meer voordeel in het maken van schoolopdrachten, alles is wel te vinden op google en zo krijg je een antwoord op al je vragen. Zonder de ontwikkelde technologie van nu zou ik heel anders in mij leven staan, denk alleen maar aan de opleiding die ik gevonden en gekozen heb d.m.v. internet. Technologie is ondenkbaar om niet te hebben deze tijd!

Persoonlijk perspectief van toekomst technologie

Ik denk dat in de toekomst heel veel dingen gaan veranderen in de technologie, als je naar nu kijkt zie je duidelijk dat er een stijgende lijn is op dat gebied. Voorbeelden hiervan zijn draadloze oortjes, robots en een waterdichte telefoon. Alles wordt langzamerhand geautomatiseerd om het gebruiksgemak van de producten of dienst makkelijker te maken. De kosten voor nieuwe snufjes blijven nog wel hoog liggen maar ik verwacht dat dit met alles zal dalen naarmate tijd vordert. Het ziet er voor mij positief uit voor de toekomst op het gebied van technologie! Ik merk dat er zoveel meer mogelijk word en dingen ook makkelijker worden.

Visie op het vakgebied

Toen ik bij SPEYK binnenkwam was ik al vol vertrouwen over wat ik wist aan marketing. Dit kwam bijvoorbeeld door wat ik al geleerd had op mijn school en mijn gevoel van zelfkennis over het vak marketing. Ik vind marktonderzoek leuk om te doen en vind het interessant om te lezen wat mensen leuk vinden deze tijd en kan dat ook goed inschatten bij vooral mijn leeftijdsgenoten. Ik heb opgemerkt wat voor een invloed marketing eigenlijk heeft op een bedrijf als SPEYK en hoe belangrijk het is om oog te hebben voor marketing. Naar mening onmisbaar in deze tijd. Ik heb mijn opdrachten dan ook heel serieus genomen omdat ik weet dat wat de sales afdeling doet als het ware het visitekaartje afgeven is aan de klanten en je dit natuurlijk wel op zijn best wilt doen.

Gast blogger, student: Anass Oalhaj, stagiaire Marketing & Communicatie bij SPEYK (feb '18 - jul '18)

De Wet educatie en beroepsonderwijs verplicht mbo-studenten het praktijkgedeelte van hun opleiding te volgen bij een erkend leerbedrijf. SPEYK is erkend door SBB.