Mijn stage bij Speyk

Voordat ik begon met de stage had ik een intakegesprek waar zij mij vertelde wat ze van mij, als marketing stagiaire, verwachtten. Daarnaast vroegen ze mij ook mijn verwachtingen te vertellen. Aangezien ze een ICT bedrijf zijn, verwachtte ik dat er veel technische kennis van me verwacht zou worden. Ik kon voorafgaand het gesprek geen idee krijgen van wat ik, als marketing stagiaire, kon betekenen voor een ICT bedrijf.

Eenmaal toen Jessica, mijn praktijkleidster, mij had uitgelegd wat zij als Marketing Manager doet binnen het bedrijf, kreeg ik al een betere verwachting. Allereerst dacht ik dat ik veel kennis zou moeten hebben over de ICT wereld, zou ik hier stage willen lopen. Dit viel reuze mee. Wij moeten juist ICT eenvoudig maken naar de klanten toe! En zij ging me hiermee helpen.

Leren van de praktijk.

Eenmaal toen ik begonnen was als stagiaire kwam ik al snel werkzaamheden tegen die op school vaak besproken zijn. Ik zag al snel in dat de marketingactiviteiten overeenkwamen met de leerstof op school en dat stelde me ook al sneller gerust. Ik had de indruk dat de stage me zou kunnen helpen met mijn toekomst, maar ook met schoolwerkzaamheden. Het is namelijk zo dat je veel activiteiten doet die je aangeleerd krijgt op school. Je leert het vakgebied beter kennen en dat kun je gebruiken voor je kennis en je toekomst. Het is namelijk anders als je hetgeen dat je geleerd hebt in praktijk brengt, dan dat je het alleen maar leert op school. Nu pas begrijp je de leerstof en krijg je het beter onder de knie.

Mijn collega's.

De teams van SPEYK staan altijd voor elkaar klaar. Wanneer je vragen hebt, en die had ik zeker, kon ik altijd terecht bij het gehele team. De sales afdeling hielp mij met de marketing activiteiten uitvoeren, omdat er toch vaak wordt samengewerkt onderling. De technische afdeling hielp mij zodra ik storingen had of ik tegen issues opliep qua internet of mijn werkplek. Mijn ervaring was dat zij attent zijn en altijd voor je klaar staan.

Profilering.

Het leuke aan SPEYK vond ik de manier waarop zij zich presenteren met hun nieuwerwetse ICT. Toen ik voor het eerst het bedrijf inliep, zag ik al snel dat ze anders waren en zichzelf dus ook anders presenteerden. Ze zijn opvallend en dat beviel mij gelijk. SPEYK is erg bezig met de technieken van deze tijd. Ze kijken naar wat de klant wilt en zoekt en nodig heeft om voorbereid te zijn op de toekomst.

Mijn acties.

Zelf mocht ik ook een evenement bij Microsoft bijwonen. Ik mocht met ze meelopen en kijken hoe SPEYK de klanten informeert. Ik vond het zelf al heel wat, omdat ik nooit bij Microsoft ben geweest. Dit was een groot gebouw in Schiphol met ontzettend veel medewerkers. Ze werken daar op de nieuwe manier. Tijd- en plaat onafhankelijk. Er wordt gestuurd op output niet op aanwezigheid. De presentatie en sessie vond ik ook tot in de punten goed verzorgd. Het was leuk om te zien hoe ze allemaal, zowel klant als SPEYK zelf, actief bezig waren en elkaar bleven aanvullen met informatie. Het was voor mij extra leuk omdat ik een aandeel had in de voorbereidingen en het echte resultaat ook terug kon zien deze dag.

Marketing is wel degelijk belangrijk.

Ik heb eigenlijk nooit echt een goed beeld gehad van hoe het er aan toe ging in de marketing sector. Op school leren we natuurlijk veel over de marketing activiteiten die binnen de sector uitgeoefend worden, maar ik wist niet hoe het was om ze daadwerkelijk zelf uit te voeren. Ik heb gewerkt met een aantal marketing strategieën die mij in lieten zien hoe het is om een marketeer te zijn. Ik zie in dat de marketing afdeling binnen een organisatie of bedrijf erg belangrijk is, wil je je bedrijf goed op de markt zetten. Het is niet iets waar je makkelijk over kunt denken. De marketing afdeling zorgt er namelijk voor dat het bedrijf representatief naar voren komt. Door nieuwsbrieven te maken, mails op te zetten, uitnodigingen te maken, etc. Je merkt ook hoeveel invloed de marketing op het bedrijf heeft. Je moet er serieus mee omgaan, want dat wat de marketing afdeling doet, is als het ware het visitekaartje voor je bedrijf.

Mijn leermomenten.

SPEYK heeft dus goed geholpen om mij een beeld te geven van de marketing wereld en het heeft mij goed gedaan om velen redenen. Ik ben de leerstof op school beter gaan begrijpen en ik kan meer meedenken tijdens opdrachten en vragen die we gesteld krijgen tijdens de lessen. Ook heeft het mij inzicht gegeven in mijn toekomst. Daarom vind ik dat SPEYK het goed heeft gedaan. Ik ben begonnen als een meid die nooit haar theorie in praktijk heeft gebracht, maar dankzij SPEYK weet ik nu hoe het in elkaar zit en zijn ze zeker aan te raden!

Auteur: Aldiana Subasic. Rijn IJssel College.