Businesskansen door 'Internet of Things'.

Internet of Things (IoT) kenmerkt zich door 3 elementen: Connectiviteit, het slimme apparaat en datamanagement. Deze 3 elementen samen maken dat je een IoT-toepassing hebt. Deze IoT-toepassing heeft als doel dat bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden, kostenverlagend gewerkt gaat worden en de kwaliteit van leven verbetert. Datamanagement is misschien wel het belangrijkste onderdeel, want met realtime data kan je (bij)sturen. Meten is weten geldt ook hier!

Welke IoT-toepassingen zijn er?
Met dat ik deze vraag beantwoord, realiseer ik me, dat in de tussentijd weer nieuwe toepassingen geïntroduceerd worden. IoT-toepassingen zijn er in de auto-industrie, landbouw, openbaar vervoer, verkeersregelsystemen, gebouwen, maar ook steeds meer in consumentenelektronica en –apparatuur. Wat te denken van de slimme energiemeters, thermostaten, convertors voor zonnepanelen, wasmachines etc.

Wat zijn de gevaren van IoT?
Er is natuurlijk wel degelijk een schaduwzijde aan de ontwikkeling van IoT. Eén van de grootste bedreigingen van alle data die verzameld wordt is dat het in verkeerde handen valt. Data die eindeloos doorverkocht wordt en uiteindelijk overal staat. Data die gehackt/gestolen wordt, apparatuur die onvoldoende veilig communiceert. Mijn advies naar ketenpartijen: laat IT-partijen meedenken in de ontwikkeling van IoT en laat het niet alleen technologisch gedreven ontwikkeling zijn waarbij alles kan, maar veiligheid ver te zoeken is.

Wat zijn de kansen van IoT?
Net al even genoemd: Kostenbesparing. Voor bijna elk bedrijf een interessante gedachte. Met relatief hoge loonkosten in het Westen loont het om mankracht te besparen door zaken op afstand te regelen en te meten. Nauwkeurigheid hierin is dan de besparende factor. Neem je slimme meter thuis; meterstanden doorgeven, corrigeren, etc. verkleint de foutkans en is dus kostenbesparend. Bij de energiemaatschappij zijn er minder mensen nodig omdat er meer geautomatiseerd is. Zelf heb je realtime inzicht in het verbruik, waardoor je in staat bent besparing(en) te realiseren.
Een 2e kans van IoT is dat het de deur open zet voor nieuwe verdienmodellen. Denk hierbij aan advertenties op mobiele apparaten of schermen op basis van tijdstip, locatie en context.
Een 3e kans is innovatie: Realtime informatie waarop afname van een product of dienst afgestemd wordt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de landbouwsector. Tijdens de oogst van graan wordt realtime geanalyseerd wat de kwaliteit van dat graan is. Door directe online handel kan het graan aan de hoogste bieder aangeboden worden en direct naar de koper verstuurd worden. Zo zijn er natuurlijk tal van innovaties in sectoren te bedenken.

En nu?
En gaan we nu allemaal aan de slag met IoT? NEE!! Ik heb te vaak gezien dat bedrijven zich vol op innovatie storten die dan als een nachtkaars uitgaat. Zo zonde. Denk eerst na over welke kansen het voor jouw organisatie biedt, denk na over welke rol je daarin kan spelen, wat past, wat niet? Denk na over welke impact IoT op jouw mensen, op jouw organisatie heeft. Moet je processen aanpassen? Moet je andere mensen in je bedrijf hebben? Zijn jouw mensen in staat IoT te adopteren? Als je een product of dienst ontwikkelt, is de klant dan in staat jouw product of dienst te adopteren? Welk ‘probleem’ lost jouw product of dienst op? Of, wees eens eerlijk, creëert jouw product of dienst een ander probleem?

Graag ga ik het gesprek met je aan over IoT. We kunnen je helpen keuzes te maken, maar belangrijker nog: We kunnen onze ketenpartners aan je voorstellen. IoT doe je niet zelf, IoT doe je samen.